SEPTEMBRIE 2014 – PERCEPŢIA ASUPRA CÂŞTIGĂTORULUI PREZIDENŢIALELOR. MISIUNEA PREŞEDINTELUI

Descarcă PDF: INSCOP Sept.2014. Perceptia castigatorului. Misiunea presedintelui

PERCEPȚIA CÂȘTIGĂTORULUI

  • Percepția câștigătorului este un indicator important pentru măsurarea intensității competiției prezidențiale. O percepție neclară a învingătorului în alegeri sugerează o intensitate mai mare a competiției și poate stimula interesul mai mare pentru procesul electoral, în timp ce detașarea unui competitor poate inhiba interesul față de competiție și procesul electoral.
  • Raportat la totalul populației din care am eliminat non-răspunsurile (21,1% din total), Victor Ponta este perceput de majoritatea respondenților care indică un nume (56,4%) drept câștigătorul alegerilor. Klaus Iohannis este perceput drept câștigător de aproximativ o treime dintre respondenți (31,1%). Restul candidaților contabilizează scoruri marginale în acest clasament: Elena Udrea (5%), Călin Popescu Tăriceanu (2,6%), Dan Diaconescu (1,7%), Corneliu Vadim Tudor (1,2%), alții candidați indicați care cumulează împreună 2%.
  • Este important de precizat că este vorba despre răspunsuri la o întrebare deschisă, element care oferă indicații și cu privire la notorietatea unor candidaturi.

 

MISIUNEA PREȘEDINTELUI

  • Percepția românilor cu privire la misiunea președintelui trebuie analizată cu atenție. În cadrul cercetării din luna iulie am aplicat o întrebare deschisă pe același subiect.
    • Rezultatele atunci au fost următoarele: românii spuneau că cel mai important lucru pe care trebuie să îl facă viitorul președinte sunt să creeze locuri de muncă și să reduca şomajul (20,9%) – temă aflată pe agenda imediată a cetățenilor, dar nu tocmai în profilul postului de președinte, ci mai degrabă în cel al primului-ministru; mai multă asistență și protecție socială (11,8%) – măsură care indică așteptări privind politici de stânga; combaterea corupției (10,9%); independența justiției și respectarea legilor și a Constituției (9,2%) – ambele teme preferate atât de Traian Băsescu, cât și de opozanții săi, în chei diferite de lectură; dezvoltare economică (6,2%), să fie un arbitru pe scena politică (4,2%).
  • În cadrul cercetării din septembrie am reluat întrebarea, dar într-o formulă închisă (Care este, în opinia dvs., cel mai important lucru pe care va trebui să-l facă viitorul președinte al României) cu indicarea primelor 5 referințe care au ieșit în evidență la întrebarea deschisă aplicată în iulie.
  • Comparativ, remarcăm unele modificări ale ponderii diverselor misiuni ale președintelui. Astfel, observăm faptul că, deși așteptarea românilor cu privire la acțiuni ale președintelui care intră mai degrabă sfera guvernamentală (locuri de muncă, protecție socială) este în continuare ridicată cu o pondere cumulată de 37,6%, totuși o treime dintre români așteaptă de la președinte să-și îndeplinească rolul specific (să garanteze respectarea legilor și a Constituției – 33,6%).
  • 18,9% cred că cel mai important lucru pe care președintele trebuie să îl facă este să combată corupția, în timp ce 9,2% cred că cel mai important lucru pe care trebuie să îl facă președintele este să conducă politica externă.
  • 0,6% nu știu sau nu răspund la întrebare, procent semnificativ care arată gradul de interes foarte mare al românilor față de activitatea Președintelui României.

METODOLOGIE

  • ”Barometrul INSCOP – ADEVARUL despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda Adevărul
  • Datele cercetării au fost culese în perioada 30 august – 4 septembrie 2014
  • Volumul eșantionului a fost de 1058 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani
  • Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%
  • Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilistic
  • Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor
  • Chestionarele au fost aplicate în 38 de județe și Municipiul București, într-un total de peste 76 de localități (orașe mari, orașe medii, orașe mici, comune, sate)
  • Eșantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Recesământului populației din 2011

Descarcă PDF: INSCOP Sept.2014. Perceptia castigatorului. Misiunea presedintelui

SEPTEMBRIE 2014 – PERCEPŢIA ASUPRA CÂŞTIGĂTORULUI PREZIDENŢIALELOR. MISIUNEA PREŞEDINTELUI
Derulează în sus