• Sondajul ”Barometrul de opinie publică – Adevărul despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda Adevărul. Sondajul a fost realizat în perioada 28 mai – 3 iunie 2013, pe un eșantion de 1055 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani.Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%.

TURISM, VACANŢE, CONCEDII

  • 32,1% dintre români afirmă că vor pleca de acasă în concediul/vacanţa de vară. 43,8% declară că vor rămâne acasă. Aproape 20% dintre români nu au decis ce vor face în vacanţă, restul reprezentând non-răspunsuri.
  • Din cei 32,1% dintre românii care declară că vor avea o destinaţie de vacanţă vara aceasta, 38,1% vor vizita litoralul românesc, 23,6% declară că vor pleca în afara ţării, 21,2% îşi vor vizita rudele şi 19,2% vor alege muntele.
  • Întrebarea a avut răspuns multiplu şi unii dintre respondenţi au indicat două sau mai multe destinaţii de vacanţă.
  • Procentele sunt relativ echilibrate, nici moda vacanţei în afara ţării care se instituise înainte de criză, nici clasicul litoral românesc (care rămâne totuşi destinaţia de top) nemaifiind o regulă.

·      În contextul crizei, pentru persoanele care îşi pot permite, pare mai important să aibă o plecare de acasă în concediu, decât un anumit tip de concediu. Experienţa este mai importantă decât destinaţia.

  • În rândul persoanelor care vor alege să plece din ţară în vacanţa de vară, cele mai populare destinaţii sunt, în ordine: Bulgaria, Spania, Italia, Grecia, Turcia (datele au fost culese înainte de escaladarea revoltelor anti-guvernamentale de acolo, deci este posibil ca Turcia să mai piardă din turişti anul acesta, similar cu cazul Greciei din anii trecuţi).
  • Cei mai mulţi dintre românii care pleacă în concediu au alocat între 1000 şi 3000 de lei pentru vacanţa de vară (50,7%). Cam un sfert, 26,3%, se bazează pe sub 1000 de lei. În jur de 13-14% este minoritatea fericită care alocă vacanţei peste 3000 de lei.
  • Desigur, în toate cazurile, suma depinde nu doar de calitatea vacanţei, ci şi de persoanele implicate, deci de mărimea familiei.
  • În concluzie, românii care au găsit resurse pentru a pleca de acasă în vacanţă nu investesc neapărat sume foarte mari în deplasare, dar ţin la respectarea obiceiului de a „pleca” în vacanţă.