APRILIE 2016 – CASA REGALĂ A ROMÂNIEI

Descarca prezentarea grafica INSCOP

CASA REGALĂ A ROMÂNIEI

  • Aproape 45% dintre români au o părere bună (35,7%) și foarte bună (8,8%)  despre Casa Regală a României, procentul fiind în ușoară creștere față de septembrie 2015 (42,9%) pe fondul valului de sprijin generat de vestea înrăutățirii stării de sănătate a Majestății Sale, Regele Mihai. Au o părere proastă sau foarte proastă 12,9% dintre respondenți (comparativ cu 16,3% în septembrie 2015).
  • Întrebaţi ce părere au despre Principesa Margareta în calitate de Custode al Coroanei Regale a României, aproape 40% dintre cei chestionaţi au declarat că au o părere bună (33,6%) și foarte bună (6,1%). 38,8% dintre respondenți au o părere nici bună, nici proastă, 10,4% proastă, iar 3% foarte proastă, în timp ce 8,1% nu știu sau nu răspund. Să nu uităm însă că regele Mihai era identificat în cea mai mare măsură cu Casa Regală a României și această succesiune de atribuții va avea nevoie de timp pentru a fi „absorbită” de public.
  • În eventualitatea organizării unui referendum privind schimbarea formei de guvernământ a României, 53,3% dintre români ar vota împotriva monarhiei și pentru menținerea republicii, în timp ce 24,5% ar vota în favoarea monarhiei. Un procent semnificativ dintre cei chestionați (22,2%)  nu știu sau nu răspund la această întrebare.
  • Față de sondajele precedente, se remarcă o scădere a ponderii celor care ar opta pentru monarhie ca formă de guvernământ, de la 30,2% în mai 2015, la 29,1% în septembrie 2015, până la 24,5% în luna martie a acestuia an. În ciuda imaginii favorabile de care se bucură instituția Casei Regale, ieșirea din scenă a regelui Mihai și scandalurile recente care au zguduit familia regală au afectat negativ atractivitatea ideii de monarhie în ochii românilor. Procentul rămâne însă cel puțin interesant. Preluarea de către Principesa Margareta a poziției de Custode nu reușește, cel puțin pentru moment, să compenseze acest deficit imagologic, mai ales că popularitatea Principesei se află sub cea a Casei Regale.

METODOLOGIE

  • Sondajul ”Barometrul INSCOP – Adevărul despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda Adevărul
  • Sondajul a fost realizat în perioada 21 – 28 martie 2016
  • Volumul eșantionului a fost de 1063 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani
  • Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%
  • Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilistic
  • Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor
  • Chestionarele au fost aplicate în 39 de județe și Municipiul București, într-un total de 92 de localități (orașe mari, orașe medii, orașe mici, comune, sate)
  • Eșantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Recesământului populației din 2011
Descarca prezentarea grafica