21 MAI 2019 – Consum cultural, religiozitate și percepția asupra Bisericii

Descarcă PDF: 7. Sondaj INSCOP Research – Perceptia romanilor privind Biserica si consumul cultural

Conform Barometrului Actualității Românești, sub jumătate dintre români declară că au citit o carte în ultimele 12 luni. Peste trei sferturi din cei intervievați se consideră persoane religioase. Opiniile populației sunt împărțite când vine vorba despre o prezență sporită a Bisericii Ortodoxe Române în viața publică. Majoritatea respondenților este de părere că vizita Papei Francisc de la sfârșitul lunii mai este importantă pentru România.

53,1% dintre români declară că în ultimele 12 luni au mers la mall, 36,6% au fost prezenți la sărbători sau evenimente locale, 27,9% au mers la cinematograf, 21,9% la concerte de muzică ușoară sau populară. 21,5% au participat la un eveniment sportiv, iar 21,1% au mers în ultimele 12 luni într-un bar, restaurant, club sau discotecă.

44,3% din respondenți au citit în ultimele 12 luni o carte, 19% au vizitat monumente istorice, 16,9% au mers la teatru, operă sau concerte de muzică clasică și 15,2% au vizitat un muzeu sau o galerie de artă. 42,1% reprezintă însă non-răspunsuri.

77,4% dintre români se consideră persoane religioase, în timp ce doar 16,5% declară că nu sunt religioși, iar 2,65% că sunt atei convinși. 3,5% reprezintă non-răspunsuri.

15,2% participă la serviciul religios cel puțin o data pe săptămână, 22,1% cel puțin o data pe lună, 27% de câteva ori pe an, 27,1% doar la sărbătorile mari și la anumite evenimente și 5,6% niciodată. 3% aleg varianta ”nu știu”, sau nu răspund.

61% dintre români consideră că vizita Papei Francisc de la sfârșitul lunii mai este importantă pentru România, 23,3% răspund negativ, iar 15,7% reprezintă non-răspunsuri.

În ceea ce privește Biserica Ortodoxă Română (BOR), 84,8% din populație consideră că instituția supremă a ortodoxiei din țara noastră ar trebui să se ocupe doar de problemele religioase. 8,9% dintre cei intervievați își exprimă dezacordul cu această idee, iar 6,4% nu știu sau nu răspund.

Marea majoritate (89,5%) consideră că BOR ar trebui să se ocupe mai mult de ajutorarea persoanelor nevoiașe, 5,3% își exprimă dezacordul cu această idee, iar 5,1% nu știu sau nu răspund.

Opiniile românilor sunt mult mai împărțite când vine vorba despre prezența în viața publică a BOR. Astfel, 43,6% sunt de părere că BOR ar trebui să fie mai prezentă în viața publică, în timp ce 46,4% împărtășeșc opinia contrarie. 10% dintre cei intervievați au ales varianta ”nu știu”, sau nu au răspuns.

43,9% dintre respondenți consideră că BOR este prezentată mai degrabă negativ în presă, în timp ce 35,5% sunt de părere că modul în care BOR este mediatizată este mai degrabă pozitiv. La această întrebare, 20,6% reprezintă non-răspunsuri.

Dintre cei 43,9% dintre respondenți care consideră că BOR este prezentată mai degrabă negativ în presă, 63,1% pun această situație pe seama problemelor reale din activitatea de zi cu zi a Bisericii, 25,8% pe seama exagerărilor presei și 8,9% sunt de părere că situația apare pentru că majoritatea jurnaliștilor și a formatorilor de opinie nu este formată din persoane religioase.  Nu știu sau nu răspund 2,2%.

Dintre cei 35,5% dintre respondenți care sunt de părere că modul în care BOR este mediatizată este mai degrabă pozitiv, 52,3% atribuie această situație faptului că în general Biserica face lucruri bune în societate, iar 37,3% faptului că oamenii evită să critice activitatea Bisericii. 6,4% aleg varianta ”pentru că majoritatea jurnalistilor si formatorilor de opinie sunt persoane religioase”, iar 4% nu știu sau nu răspund.

Barometrul Actualității Românești a fost realizat la nivel național de INSCOP Research, la comanda LARICS – Laboratorul de Analiză a Războiului Informațional și Comunicare Strategică, din cadrul Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale „Ion I. C. Brătianu” al Academiei Române. Datele sondajului de opinie au fost culese la nivel național în perioada 12 aprilie – 3 mai 2019. Volumul eșantionului a fost de 1050 persoane și este reprezentativ pentru populația României, neinstituționalizată, cu vârsta de 18 ani și peste 18 ani. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%. Sondajul a fost realizat pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor în toate județele României și în sectoarele Municipiului București. Eșantionul de tip multi-stratificat, probabilistic a fost validat pe baza datelor oficiale ale Institutului Național de Statistică.

Descarcă PDF: 7. Sondaj INSCOP Research – Perceptia romanilor privind Biserica si consumul cultural

21 MAI 2019 – Consum cultural, religiozitate și percepția asupra Bisericii
Derulează în sus