[:ro]Descarcă PDF: INSCOP mai.2014. Monarhia

MONARHIA

  • Aproape 45% dintre români au o părere bună și foarte bună despre Casa Regală a României. Pe același indicator, la o dată anterioară (iulie 2013) aveam aprecieri bune și foarte bune din partea a 41% din populație.
  • Darie Cristea, coordonator proiecte Inscop: “Cota de popularitate a Casei Regale este mare. Interesant e că pare a fi crescut ușor, în condițiile în care, spre deosebire de anul trecut, suntem în an electoral, deci agenda publică nu acordă o atenție deosebită subiectelor legate de monarhie. Aceasta cu atât mai mult cu cât anul trecut s-a vorbit mult despre acest subiect, mai ales în contextul unor evenimente pozitive care au vizat principalele case regale europene”.
  • 37,8% declară o părere nici bună, nici proastă (față de 43,5% în iulie 2013). Procentul celor care indică o părere proastă sau foarte proastă este mic în comparație cu opiniile de mai sus, 9,6% au o părere proastă (5% anul trecut) și 2,2% foarte proastă (1,4% anul trecut). Creșterea înregistrată și pe acest segment de opinie nu produce, după cum am văzut, consecințe în receptarea pozitivă a Casei Regale, dar poate fi corelată și cu faptul că o parte din „magia” care înconjura ideea de monarhie în contextul evenimentelor din principalele case regale europene (e suficient să amintim popularizarea anul trecut a episodului „bebelușului regal” din Anglia sau ieșirea la rampă a generației tinere a caselor regale din Olanda și Danemarca) a mai dispărut anul acesta față de 2013.
  • Dezvrăjirea monarhiilor mondene are mici efecte și în imaginarea de către public a unei „evadări” monarhice pentru România. În iulie 2013, 27,2% dintre români spuneau că ar vota pentru monarhie la un eventual referendum dedicat schimbării formei de guvernare a României. În mai 2014, 30,2% manifestă aceeași opinie. pe de altă parte, 47,3% ar vota împotriva monarhiei și pentru păstrarea republicii (față de doar 39% în 2013). Numărul de non-răspunsuri a scăzut pe această problemă din iulie 2013 de la 33,8% la 22,5% (mai 2014). Deși au întărit puțin și rândurile “monarhiștilor”, cea mai mare parte a nehotărâților a migrat înspre păstrarea sistemului politic republican. Darie Cristea, coordonator proiecte Inscop: “Aceasta clarificare a opțiunilor prin reducerea ratei non-răspunsurilor vine și în contextul dezbaterilor vizibile de anul trecut privind monarhia, inclusiv al sondajelor făcute atunci pe această temă.

METODOLOGIE

  • Barometrul INSCOP “Adevărul despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda cotidianului “Adevărul”.
  • Sondajul a fost realizat în perioada 1 – 7 mai 2014.
  • Volumul eșantionului a fost de 1056 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani.
  • Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%.
  • Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilistic .
  • Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor.
  • Chestionarele au fost aplicate în 38 de județe și Municipiul București, într-un total de 78 de localități (orașe mari, orașe medii, orașe mici, comune, sate).
  • Eșantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Recesământului populației din 2011.

Descarcă PDF: INSCOP mai.2014. Monarhia

 [:en]MONARHIA

  • Aproape 45% dintre români au o părere bună și foarte bună despre Casa Regală a României. Pe același indicator, la o dată anterioară (iulie 2013) aveam aprecieri bune și foarte bune din partea a 41% din populație.
  • Darie Cristea, coordonator proiecte Inscop: “Cota de popularitate a Casei Regale este mare. Interesant e că pare a fi crescut ușor, în condițiile în care, spre deosebire de anul trecut, suntem în an electoral, deci agenda publică nu acordă o atenție deosebită subiectelor legate de monarhie. Aceasta cu atât mai mult cu cât anul trecut s-a vorbit mult despre acest subiect, mai ales în contextul unor evenimente pozitive care au vizat principalele case regale europene”.
  • 37,8% declară o părere nici bună, nici proastă (față de 43,5% în iulie 2013). Procentul celor care indică o părere proastă sau foarte proastă este mic în comparație cu opiniile de mai sus, 9,6% au o părere proastă (5% anul trecut) și 2,2% foarte proastă (1,4% anul trecut). Creșterea înregistrată și pe acest segment de opinie nu produce, după cum am văzut, consecințe în receptarea pozitivă a Casei Regale, dar poate fi corelată și cu faptul că o parte din „magia” care înconjura ideea de monarhie în contextul evenimentelor din principalele case regale europene (e suficient să amintim popularizarea anul trecut a episodului „bebelușului regal” din Anglia sau ieșirea la rampă a generației tinere a caselor regale din Olanda și Danemarca) a mai dispărut anul acesta față de 2013.
  • Dezvrăjirea monarhiilor mondene are mici efecte și în imaginarea de către public a unei „evadări” monarhice pentru România. În iulie 2013, 27,2% dintre români spuneau că ar vota pentru monarhie la un eventual referendum dedicat schimbării formei de guvernare a României. În mai 2014, 30,2% manifestă aceeași opinie. pe de altă parte, 47,3% ar vota împotriva monarhiei și pentru păstrarea republicii (față de doar 39% în 2013). Numărul de non-răspunsuri a scăzut pe această problemă din iulie 2013 de la 33,8% la 22,5% (mai 2014). Deși au întărit puțin și rândurile “monarhiștilor”, cea mai mare parte a nehotărâților a migrat înspre păstrarea sistemului politic republican. Darie Cristea, coordonator proiecte Inscop: “Aceasta clarificare a opțiunilor prin reducerea ratei non-răspunsurilor vine și în contextul dezbaterilor vizibile de anul trecut privind monarhia, inclusiv al sondajelor făcute atunci pe această temă.

METODOLOGIE

  • Barometrul INSCOP “Adevărul despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda cotidianului “Adevărul”.
  • Sondajul a fost realizat în perioada 1 – 7 mai 2014.
  • Volumul eșantionului a fost de 1056 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani.
  • Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%.
  • Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilistic .
  • Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor.
  • Chestionarele au fost aplicate în 38 de județe și Municipiul București, într-un total de 78 de localități (orașe mari, orașe medii, orașe mici, comune, sate).
  • Eșantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Recesământului populației din 2011.

 [:]