[:ro]Descarcă PDF: INSCOP 07.2015 – Arsenie Boca

ARSENIE BOCA

  • În contextul în care datele prezentului sondaj au arătat că românii au o raportare consistentă la religie şi că în marea lor majoritate nu resping fenomenul religios am căutat să vedem si cum este percepută o temă religioasă foarte promovată în ultimele luni în media. Desigur, pentru cler sau pentru credincioşii „foarte” practicanţi, Arsenie Boca este o figură centrală a ortodoxiei româneşti. A cunoscut însă în ultimii ani o popularitate extraordinară mai ales ca urmare a unei masive promovări mediatice de multe ori mai degrabă prin aspecte spectaculoase legate de activitatea sa religioasă. Mai poate deci religia genera în România teme de amploare mediatică? Şi până la urmă, ce ştiu românii despre Arsenie Boca?
  • 90,6% dintre români au auzit de Arsenie Boca, 8,4% nu au auzit. Nonrăspunsurile reprezintă 1%. Notorietatea lui Arsenie Boca este extraordinară şi se datorează în bună măsură tipului de promovare mediatică de care a avut parte în ultima vreme. Deci o tematică religioasă poate genera notorietate foarte mare dacă este promovată la televizor, în special prin abordări de tip tabloid (accent pe senzaţional, minuni etc.). Probabil nicio altă personalitate religioasă nu are în acest moment în România o promovare comparabilă.
  • Din totalul celor care au auzit de Arsenie Boca, 34,8% spun că reprezintă pentru ei un sfânt, 17,2% că a fost preot, pentru 6,9% nu reprezintă nimic, 5,9% îl consideră un călugăr, 5,3% spun că reprezintă ideea de credinţă, 3,1% un duhovnic, 2,4% un om bun, 2,2% că te duce cu gândul la ideea de minune dumnezeiască, 2,2% părinte, 2,1% personalitate religioasă. 1,4% spun că este vorba despre un profet, 1,3% că e un model, 1,1% că e o afacere pentru Biserică, 1,1% spun că este vorba de un mit, 1% că e un părinte spiritual, 0,9% că e un mit creat de presă, alți 0,8% că e un simbol, 0,6% că e un vizionar, iar 0,5% că e un idol. 3,8% dintre respondenți au indicat alte semnificații, iar 5,3% este procentul non-răspunsurilor.
  • Darie Cristea, director Inscop: „Ca precizare, întrebarea a fost deschisă, tocmai pentru că subiectul pachetului de întrebări este mai neconvenţional şi am încercat să evităm a oferi nişte variante de răspuns care riscau să inducă răspunsuri convenţionale din partea subiectului. Pe scurt deşi fenomenul Arsenie Boca este în mod cert o creaţie mediatică, publicul îl percepe pe fostul monah în primul rând pe latura religioasă, notorietatea tabloidizată fiind în acest caz convertită în popularitate. Există o rată infimă de respingere a „fenomenului Arsenie Boca. Desigur cunoaşterea fenomenului este „la mâna a doua”, nu este una informată propriu-zis, ci una centrată pe minimul de informaţii oferit publicului în context mediatic (a se vedea faptul că un procent important îl asociază pe Arsenie Boca cu statutul de sfânt)”
  • Tot la nivelul celor care declară că au auzit de Arsenie Boca, 55,1% cred că ar trebui canonizat de Biserica Ortodoxă, 17,6% nu sunt de acord cu această idee, iar 27,3% reprezintă nonrăspunsuri.
  • Darie Cristea, director general INSCOP: ”Aici singura rezervă ar putea ţine de înţelegerea de către public a conceptului de „canonizare”, sau de ce „utilitate” are ideea respectivă – practic de aici vine numărul mare de non-răspunsuri. Între cei care au răspuns efectiv la întrebare, canonizarea este susţinută de o mare majoritate. „Citit” în primul rând prin acţiuni care trimit la ideea de minune, de har, Arsenie Boca este canonizat „de facto” de publicul interesat de problemă.”

METODOLOGIE

  • Barometrul “INSCOP – Adevărul despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda Adevărul
  • Sondajul a fost realizat în perioada 09-14 iulie 2015
  • Volumul eșantionului a fost de 1075 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani
  • Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%
  • Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilistic
  • Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor
  • Chestionarele au fost aplicate în 39 de județe și Municipiul București, într-un total de 76 de localități (orașe mari, orașe medii, orașe mici, comune, sate)
  • Eșantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Recesământului populației din 2011

Descarcă PDF: INSCOP 07.2015 – Arsenie Boca[:en]ARSENIE BOCA

  • În contextul în care datele prezentului sondaj au arătat că românii au o raportare consistentă la religie şi că în marea lor majoritate nu resping fenomenul religios am căutat să vedem si cum este percepută o temă religioasă foarte promovată în ultimele luni în media. Desigur, pentru cler sau pentru credincioşii „foarte” practicanţi, Arsenie Boca este o figură centrală a ortodoxiei româneşti. A cunoscut însă în ultimii ani o popularitate extraordinară mai ales ca urmare a unei masive promovări mediatice de multe ori mai degrabă prin aspecte spectaculoase legate de activitatea sa religioasă. Mai poate deci religia genera în România teme de amploare mediatică? Şi până la urmă, ce ştiu românii despre Arsenie Boca?
  • 90,6% dintre români au auzit de Arsenie Boca, 8,4% nu au auzit. Nonrăspunsurile reprezintă 1%. Notorietatea lui Arsenie Boca este extraordinară şi se datorează în bună măsură tipului de promovare mediatică de care a avut parte în ultima vreme. Deci o tematică religioasă poate genera notorietate foarte mare dacă este promovată la televizor, în special prin abordări de tip tabloid (accent pe senzaţional, minuni etc.). Probabil nicio altă personalitate religioasă nu are în acest moment în România o promovare comparabilă.
  • Din totalul celor care au auzit de Arsenie Boca, 34,8% spun că reprezintă pentru ei un sfânt, 17,2% că a fost preot, pentru 6,9% nu reprezintă nimic, 5,9% îl consideră un călugăr, 5,3% spun că reprezintă ideea de credinţă, 3,1% un duhovnic, 2,4% un om bun, 2,2% că te duce cu gândul la ideea de minune dumnezeiască, 2,2% părinte, 2,1% personalitate religioasă. 1,4% spun că este vorba despre un profet, 1,3% că e un model, 1,1% că e o afacere pentru Biserică, 1,1% spun că este vorba de un mit, 1% că e un părinte spiritual, 0,9% că e un mit creat de presă, alți 0,8% că e un simbol, 0,6% că e un vizionar, iar 0,5% că e un idol. 3,8% dintre respondenți au indicat alte semnificații, iar 5,3% este procentul non-răspunsurilor.
  • Darie Cristea, director Inscop: „Ca precizare, întrebarea a fost deschisă, tocmai pentru că subiectul pachetului de întrebări este mai neconvenţional şi am încercat să evităm a oferi nişte variante de răspuns care riscau să inducă răspunsuri convenţionale din partea subiectului. Pe scurt deşi fenomenul Arsenie Boca este în mod cert o creaţie mediatică, publicul îl percepe pe fostul monah în primul rând pe latura religioasă, notorietatea tabloidizată fiind în acest caz convertită în popularitate. Există o rată infimă de respingere a „fenomenului Arsenie Boca. Desigur cunoaşterea fenomenului este „la mâna a doua”, nu este una informată propriu-zis, ci una centrată pe minimul de informaţii oferit publicului în context mediatic (a se vedea faptul că un procent important îl asociază pe Arsenie Boca cu statutul de sfânt)”
  • Tot la nivelul celor care declară că au auzit de Arsenie Boca, 55,1% cred că ar trebui canonizat de Biserica Ortodoxă, 17,6% nu sunt de acord cu această idee, iar 27,3% reprezintă nonrăspunsuri.
  • Darie Cristea, director general INSCOP: ”Aici singura rezervă ar putea ţine de înţelegerea de către public a conceptului de „canonizare”, sau de ce „utilitate” are ideea respectivă – practic de aici vine numărul mare de non-răspunsuri. Între cei care au răspuns efectiv la întrebare, canonizarea este susţinută de o mare majoritate. „Citit” în primul rând prin acţiuni care trimit la ideea de minune, de har, Arsenie Boca este canonizat „de facto” de publicul interesat de problemă.”

METODOLOGIE

  • Barometrul “INSCOP – Adevărul despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda Adevărul
  • Sondajul a fost realizat în perioada 09-14 iulie 2015
  • Volumul eșantionului a fost de 1075 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani
  • Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%
  • Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilistic
  • Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor
  • Chestionarele au fost aplicate în 39 de județe și Municipiul București, într-un total de 76 de localități (orașe mari, orașe medii, orașe mici, comune, sate)
  • Eșantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Recesământului populației din 2011

[:]