IULIE 2014 – PREZIDENTIABILII ROMANIEI, PROFILUL PRESEDINTELUI, ASTEPTARILE DE LA VIITORUL PRESEDINTE

Descarca prezentarea grafica INSCOP

 

PREZIDENȚIABILII ROMÂNIEI

  • 41,4% dintre respondenți care au declarat că vor vota la prezidențiale – subiectii care au afirmat ca vor merge sa voteze reprezintă 65,9% din totalul eșantionului – au o părere bună despre o candidatură a premierului Victor Ponta la respectivele alegeri. 23,3% au o părere nici bună nici proastă și 34,8% o părere proastă (în această ultimă categorie sunt mai degrabă votanți ai dreptei decât votanți ai stângii care ar putea prefera un alt candidat).
  • 33% din respondenți au o părere bună despre candidatura lui Klaus Iohannis, 28,6, % nici bună nici proastă în timp ce 33,2% dintre români au o părere proastă.
  • Despre o eventuală candidatură a lui Mugur Isărescu au o părere bună 32,6% dintre românii care au declarat că vor merge la vot , 33,3% nici bună nici proastă, 31,2% o părere proastă.
  • Despre o eventuală candidatură a lui Mihai Răzvan Ungureanu doar 18% dintre respondenți au răspuns că ar avea o părere pozitivă, în timp ce de aceeași părere sunt în cazul lui Călin Popescu Tăriceanu 23,6%, iar în cazul lui Mircea Diaconu 16,7%.
  • 14,7% au o părere bună despre o eventuală candidatură a lui Mircea Geoană și 12,6%  o părere pozitivă despre o candidatură a lui Crin Antonescu.
  • Corneliu Vadim Tudor (8,8% părere bună privind candidatura), Cristian Diaconescu (8,3% părere bună), Elena Udrea (7,6%), Cătălin Predoiu (7,6%) au scoruri apropiate în evaluarea pozitivă a candidaturii și par, deocamdată cel puțin, a se identifica mai degrabă cu statutul de candidați de tur 1, dacă va fi cazul să se înscrie în cursa.

 

PROFILUL PREȘEDINTELUI

  • 87,1% dintre români vor ca președinte un om politic cu experiență și 65,3% consideră important ca viitorul președinte să fie de naţionalitate română. 60,1% dintre români cred ca președintele e important să fie susținut de un partid puternic și, cumva paradoxal și aproape disonant, 65,2% ar opta pentru o persoană care să fie cât mai independentă de clasa politică.
  • Deși piața cere un om politic experimentat, 58,3% dintre respondenți ar vrea totuși un președinte tânăr, 46,5% optând chiar pentru cineva mai nou în viața politică. 43,7% dintre posibilii alegători văd președintele ca fiind ortodox și 40,2% cred că e important ca viitorul președinte să fie un adversar al lui Traian Băsescu.
  • Darie Cristea, coordonator de proiecte Inscop: „Acest profil simplifică destul de mult spectrul candidaturilor și pune evident presiune în doua puncte: pe PSD și pe premier în ideea unei candidaturi a acestuia din urmă şi pe PNL şi PDL în ideea unei fuziuni și a adunării pe cât posibil a tuturor opțiunilor de dreapta sau anti-stânga. De observat un lucru: chiar dacă nu mai e neapărat o miză electorala propriu-zisă, președintele în funcție rămâne pentru o parte semnificativă a electorilor o temă de dezbatere electorală”.

 

AȘTEPTĂRILE DE LA VIITORUL PREȘEDINTE

  • De la viitorul președinte, românii așteaptă (întrebare deschisă): să creeze locuri de muncă și să reduca şomajul (20,9%) – temă aflată pe agenda imediată a cetățenilor, dar nu tocmai în profilul postului de președinte, ci mai degrabă în cel al primului-ministru; mai multă asistență și protecție socială (11,8%) – măsură care indică așteptări privind politici de stânga; combaterea corupției (10,9%); independența justiției și respectarea legilor și a Constituției (9,2%) – ambele teme preferate atât de Traian Băsescu, cât și de opozanții săi, în chei diferite de lectură; dezvoltare economică (6,2%), să fie un arbitru pe scena politică (4,2%).

METODOLOGIE

  • Barometrul INSCOP “Adevărul despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda cotidianului “Adevărul”.
  • Sondajul a fost realizat în perioada 1 – 6 iulie 2014.
  • Volumul eșantionului a fost de 1055 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani.
  • Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%.
  • Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilistic .
  • Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor.
  • Chestionarele au fost aplicate în 38 de județe și Municipiul București, într-un total de 75 de localități (orașe mari, orașe medii, orașe mici, comune, sate).
  • Eșantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Recesământului populației din 2011.

 

Descarca prezentarea grafica
   
Aparitii media
  • STIRI DIASPORA: Profesorul Dumitru Sandu, specialist în problemele migrației și Mai mult…

  • INFORMATIA DE ALBA: În contextul în care în spațiul public Mai mult…

  • DCNEWS: În contextul în care în spațiul public se discută Mai mult…

  • PSNEWS: Datele culese de INSCOP Research în perioada 12 aprilie Mai mult…

  • NEWS BUCOVINA: În contextul în care în spațiul public se Mai mult…

  • CONTRIBUTORS: Lucrând cu exact aceeași scală de măsurare ca și Mai mult…

  • DC NEWS: Un sondaj recent, realizat la nivel național de Mai mult…

  • ADEVARUL: În ultimele 12 luni, 44,3 la sută din români Mai mult…

  • JURNALUL: Mai mult de o treime dintre români consideră că Mai mult…

  • ZIARUL PRAHOVA: În opinia românilor, cea mai mare ameninţare pentru Mai mult…