FEBRUARIE 2014 – Interesul populației pentru referendumul constituțional și alegerile europene

[:ro]Descarcă PDF: INSCOP Ian.2014 – Prezenta

PREZENŢA LA REFERENDUMUL CONSTITUŢIONAL ŞI ALEGERILE EUROPENE

  • Remus Ştefureac, director INSCOP: „Decizia USL de a organiza referendumul constituțional în acelaşi timp cu alegerile europene a schimbat complet miza momentului electoral de la sfârşitul lunii mai. Dincolo de scorul partidelor care va fi un test al potenţialului electoral în perspectiva principalului eveniment politic al anului – alegerile prezidenţiale – o altă miză cel puţin la fel de importantă, care ar putea influenţa decisiv competiţia pentru prezidenţiale, este atingerea pragului de 50%+1 din numărul total al alegătorilor înscrişi pe listele electorale, necesar pentru validarea referendumului constituţional. În condiţiile în care participarea electorală în ultimii ani a cunoscut o tendinţă accentuat descrescătoare, culminând cu alegerile europene din 2009 când s-au prezentat la urne doar 27,6% , atingerea pragului de jumătate plus unu din totalul populației cu drept de vot are toate şansele să devină principala miză a momentului electoral din luna mai”.
  • La întrebarea dacă intenţionează să se prezinte la alegerile europene care vor fi organizate concomitent cu referendumul constituţional, 31,5% dintre respondenţi au declarat că se vor prezenta cu siguranţă, 24,1% au optat pentru varianta „probabil DA”, 20,9% au indicat opţiunea „încă nu m-am hotărât”, 9,1% au declarat „probabil NU”, 8,4% au indicat varianta „cu siguranţă NU”, iar 6% nu răspund.
  • Teoretic, bazinul celor 31,5% care spun că vor merge sigur la vot, ar putea fi completat de cei 45% care spun că probabil vor merge la vot sau încă nu s-au hotărât. În realitate, astfel de răspunsuri sunt adesea formule de refugiu care ascund o anumită formă de conformism a populatiei. Cu siguranţă, o parte din cei care spun că probabil vor merge sau cei care nu s-au hotărât, se vor prezenta la vot, însă este greu de spus în acest moment care este ponderea lor reală.
  • Remus Stefureac, director INSCOP: „Cifra-reper cea mai importantă de prezenţă la vot, într-o perioadă de relativă acalmie, neafectată de atmosfera electorală este de 31,5%, adică bazinul celor care afirmă că se vor prezenta sigur la vot. Restul de alegători care se vor prezenta la vot vor face acest lucru mai ales în condiţiile unei mobilizări intense a partidelor politice în favoarea participării electorale”.
  • Profilul celor care sigur se vor prezenta sigur la vot: cu preponderenţă persoane peste 35 de ani şi mult mai puţin tineri cu vârsta între 18-34 de ani.
  • Profilul celor care probabil se vor prezenta la vot: persoane mai degrabă din mediul rural, persoane fără venituri sau cu venituri mici, persoane în special din Moldova şi mai puţin din Transilvania.
  • Profilul persoanelor care încă nu s-au hotărât dacă se vor prezenta: tineri cu vârsta între 18-34 de ani.

 

IMPORTANŢA CELOR DOUĂ MOMENTE ELECTORALE

  • 44,2% dintre români consideră că referendumul constituţional şi alegerile europene sunt la fel de importante.
  • 14,3% cred că referendumul pentru modificarea Constituţiei este mai important, în timp ce 13,2% cred că alegerile europene sunt mai importante.
  • 12,3% cred că niciunul dintre momentele electorale nu este important în timp ce 16% nu ştiu sa nu răspund la această întrebare.
  • Faptul că populaţia nu distinge net între cele două evenimente este explicabil şi prin lipsa unei dezbateri publice mai aplicate pe aceste subiecte. Pe măsură ce ne vom apropia de luna mai, este posibil ca opiniile românilor sa fie mai clare.

 

  • Sondajul ”Barometrul – Adevărul despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda Adevărul. Sondajul a fost realizat în perioada 16  – 21 ianuarie 2014. Volumul eșantionului a fost de 1054 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%. Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilistic . Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor. Chestionarele au fost aplicate în 36 de județe și Municipiul București, într-un total de 78 de localități (orașe mari, orașe medii, orașe mici, comune, sate). Eșantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Recesământului populației din 2011

 

  • Barometrul “ADEVĂRUL DESPRE ROMÂNIA” este un proiect de cercetare sociologică periodică a opiniilor românilor cu privire la principalele aspecte ale vieţii politice, economice, sociale şi culturale. Proiectul “ADEVĂRUL DESPRE ROMÂNIA” este o iniţiativă a cotidianului “Adevărul” realizată cu sprijinul INSCOP Research. Procesul de elaborare a legilor, circuitul de formulare şi adoptare a politicilor publice, mecanismele de luare a deciziilor sunt insuficient bazate pe agenda publică aşa cum se regăseşte ea la nivelul opţiunilor populaţiei. Acest lucru riscă să provoace probleme funcţionale grave ale sistemului politic românesc şi un deficit de legitimitate îngrijorător  pentru regimul democratic.  Proiectul “ADEVĂRUL DESPRE ROMÂNIA” îşi propune să aducă în spaţiul public, într-o formulă complexă şi sistematică, opiniile populaţiei cu privire la principalele probleme de pe agenda publică reală pentru a stimula o conectare cât mai bună între aşteptările populaţiei şi rezultatele procesului decizional derulat de autorităţile publice. Barometrul “ADEVĂRUL DESPRE ROMÂNIA” are 4 direcţii mari de cercetare (Politica interna si internationala, Economie si mediu de afaceri, Social – sanatate, educatie, protectie sociala, Viaţă şi Societate) operaţionalizate printr-un set de indicatori stabili pentru a măsura tendinţe relevante şi un set variabil pentru a identificaopinii pe teme foarte specifice.

Descarcă PDF: INSCOP Ian.2014 – Prezenta

 

 

 [:en]PREZENŢA LA REFERENDUMUL CONSTITUŢIONAL ŞI ALEGERILE EUROPENE

  • Remus Ştefureac, director INSCOP: „Decizia USL de a organiza referendumul constituțional în acelaşi timp cu alegerile europene a schimbat complet miza momentului electoral de la sfârşitul lunii mai. Dincolo de scorul partidelor care va fi un test al potenţialului electoral în perspectiva principalului eveniment politic al anului – alegerile prezidenţiale – o altă miză cel puţin la fel de importantă, care ar putea influenţa decisiv competiţia pentru prezidenţiale, este atingerea pragului de 50%+1 din numărul total al alegătorilor înscrişi pe listele electorale, necesar pentru validarea referendumului constituţional. În condiţiile în care participarea electorală în ultimii ani a cunoscut o tendinţă accentuat descrescătoare, culminând cu alegerile europene din 2009 când s-au prezentat la urne doar 27,6% , atingerea pragului de jumătate plus unu din totalul populației cu drept de vot are toate şansele să devină principala miză a momentului electoral din luna mai”.
  • La întrebarea dacă intenţionează să se prezinte la alegerile europene care vor fi organizate concomitent cu referendumul constituţional, 31,5% dintre respondenţi au declarat că se vor prezenta cu siguranţă, 24,1% au optat pentru varianta „probabil DA”, 20,9% au indicat opţiunea „încă nu m-am hotărât”, 9,1% au declarat „probabil NU”, 8,4% au indicat varianta „cu siguranţă NU”, iar 6% nu răspund.
  • Teoretic, bazinul celor 31,5% care spun că vor merge sigur la vot, ar putea fi completat de cei 45% care spun că probabil vor merge la vot sau încă nu s-au hotărât. În realitate, astfel de răspunsuri sunt adesea formule de refugiu care ascund o anumită formă de conformism a populatiei. Cu siguranţă, o parte din cei care spun că probabil vor merge sau cei care nu s-au hotărât, se vor prezenta la vot, însă este greu de spus în acest moment care este ponderea lor reală.
  • Remus Stefureac, director INSCOP: „Cifra-reper cea mai importantă de prezenţă la vot, într-o perioadă de relativă acalmie, neafectată de atmosfera electorală este de 31,5%, adică bazinul celor care afirmă că se vor prezenta sigur la vot. Restul de alegători care se vor prezenta la vot vor face acest lucru mai ales în condiţiile unei mobilizări intense a partidelor politice în favoarea participării electorale”.
  • Profilul celor care sigur se vor prezenta sigur la vot: cu preponderenţă persoane peste 35 de ani şi mult mai puţin tineri cu vârsta între 18-34 de ani.
  • Profilul celor care probabil se vor prezenta la vot: persoane mai degrabă din mediul rural, persoane fără venituri sau cu venituri mici, persoane în special din Moldova şi mai puţin din Transilvania.
  • Profilul persoanelor care încă nu s-au hotărât dacă se vor prezenta: tineri cu vârsta între 18-34 de ani.

 

IMPORTANŢA CELOR DOUĂ MOMENTE ELECTORALE

  • 44,2% dintre români consideră că referendumul constituţional şi alegerile europene sunt la fel de importante.
  • 14,3% cred că referendumul pentru modificarea Constituţiei este mai important, în timp ce 13,2% cred că alegerile europene sunt mai importante.
  • 12,3% cred că niciunul dintre momentele electorale nu este important în timp ce 16% nu ştiu sa nu răspund la această întrebare.
  • Faptul că populaţia nu distinge net între cele două evenimente este explicabil şi prin lipsa unei dezbateri publice mai aplicate pe aceste subiecte. Pe măsură ce ne vom apropia de luna mai, este posibil ca opiniile românilor sa fie mai clare.

 

  • Sondajul ”Barometrul – Adevărul despre România” a fost realizat de INSCOP Research la comanda Adevărul. Sondajul a fost realizat în perioada 16  – 21 ianuarie 2014. Volumul eșantionului a fost de 1054 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 3%, la un grad de încredere de 95%. Tipul eșantionului: multi-stratificat, probabilistic . Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor. Chestionarele au fost aplicate în 36 de județe și Municipiul București, într-un total de 78 de localități (orașe mari, orașe medii, orașe mici, comune, sate). Eșantionul a fost validat pe baza datelor oficiale ale Recesământului populației din 2011

 

  • Barometrul “ADEVĂRUL DESPRE ROMÂNIA” este un proiect de cercetare sociologică periodică a opiniilor românilor cu privire la principalele aspecte ale vieţii politice, economice, sociale şi culturale. Proiectul “ADEVĂRUL DESPRE ROMÂNIA” este o iniţiativă a cotidianului “Adevărul” realizată cu sprijinul INSCOP Research. Procesul de elaborare a legilor, circuitul de formulare şi adoptare a politicilor publice, mecanismele de luare a deciziilor sunt insuficient bazate pe agenda publică aşa cum se regăseşte ea la nivelul opţiunilor populaţiei. Acest lucru riscă să provoace probleme funcţionale grave ale sistemului politic românesc şi un deficit de legitimitate îngrijorător  pentru regimul democratic.  Proiectul “ADEVĂRUL DESPRE ROMÂNIA” îşi propune să aducă în spaţiul public, într-o formulă complexă şi sistematică, opiniile populaţiei cu privire la principalele probleme de pe agenda publică reală pentru a stimula o conectare cât mai bună între aşteptările populaţiei şi rezultatele procesului decizional derulat de autorităţile publice. Barometrul “ADEVĂRUL DESPRE ROMÂNIA” are 4 direcţii mari de cercetare (Politica interna si internationala, Economie si mediu de afaceri, Social – sanatate, educatie, protectie sociala, Viaţă şi Societate) operaţionalizate printr-un set de indicatori stabili pentru a măsura tendinţe relevante şi un set variabil pentru a identificaopinii pe teme foarte specifice.

 

 

 [:]

FEBRUARIE 2014 – Interesul populației pentru referendumul constituțional și alegerile europene
Scroll to top